MedHum planlegger nok en genseraksjon. Denne gangen for prosjektet #UnlockingAbilities. I den anledning ønsker vi din hjelp til å utvikle designet! Vi krever ingen forkunnskaper, og setter pris på alle bidrag. Kanskje blir ditt design trykket på flere tusen gensere?
Send oss ditt bidrag til en aksjonsgenser med temaet Disability is not Inability, og bli med i trekningen av en aksjonsgenser! Bidrag sendes til medhum@medisinstudent.no
FRISTEN FOR Å SENDE INN DITT BIDRAG ER 15.OKTOBER 2023!
Nytt samarbeidsprosjekt for MedHum 23/24 er valgt!
EN VELLYKKET VALGVAKE ER OVER OG MEDHUM HAR GLEDEN AV Å PRESENTERE ADINA STIFTELSEN SOM VÅRT NYE SAMARBEIDSPROSJEKT FOR AKSJONEN 23/24!
Hvem er Adina?
Adina jobber med marginaliserte grupper av barn i Romania og Uganda med mottoet “fra Fattigdom til Fremtidshåp”. Det startet i Bergen i 2001, og var på den tiden rettet mot HIV/AIDS smittede barn i Romania. I 2009 utvidet de arbeidet til Uganda, hvor de arbeider for å gi barn som har fysiske funksjonshemninger et liv med flere muligheter. Dette gjør dem til en viktig lokal aktør, da lokalsamfunnene stoler på at Adina fortsetter arbeidet i lang tid fremover.
Målet til Adina er “hjelp til selvhjelp”. Ved å gi dem forutsetninger til å forsørge seg selv, bidras det til en langsiktig økning i livskvalitet. Dette gjøres gjennom rehabilitering, utdannelse og jobb-trening som et viktig ledd i bistandsarbeidet sitt.
Hvordan er situasjonen i Uganda?
Prosjektet «Unlocking Abilities» befinner seg i Nord-Uganda, der væpnet konflikt på tidlig 2000-tallet, som i hovedsak bemannet sine styrker med barnesoldater. Dette har satt sine spor og blant annet har mange en eller flere funksjonsnedsettelser, noe som medfører en tøffere fysisk, sosial og økonomisk begrensning enn for den øvrige befolkningen.
Kun 9%[1] av barn med funksjonsnedsettinger går på skole i Uganda. Det er derfor viktig å tilrettelegge for utdanning etter endt rehabilitering. For å bryte stigmatisering av funksjonsnedsettelser inkluderes landsbyledere, lærere, skoleledere og foreldre.
Prosjektet til Adina i Uganda
Prosjektet “Unclocking abilities” gjennomføres i Nord-Uganda. Prosjektet fokuserer på å jobbe holistisk, metodisk og med geografisk tilnærming. Under slagordet “Disability is not Inability!” arbeider Adina med barn fra ett geografisk område av gangen for å få undervisning i blant annet livsmestring, lesing, regning og skriving. I tillegg får de skolepenger og utstyr, veiledning, fysioterapi og operasjoner om det er nødvendig. Etter oppholdet på senteret følges barna opp i samarbeid med lokale myndigheter og frivillig helseteam. Foreldregupper (PSGs) gir foreldrene lese-, skrive- og regneopplæring samt innsikt i funksjonsnedsettelse, økonomi, hygiene, vold og seksuell og reproduktiv helse. Når kurset er gjennomført får de to geiter som skal brukes til å støtte barnets videre utdanning.
Med samarbeidet med MedHum vil Adinastiftelsen oppskalere og videreutvikle arbeidet de gjør, for å kunne ta imot flere barn og gi dem håp om en bedre fremtid.
Valg av nytt samarbeidsprosjekt for 23/24!
EN VELLYKKET 2022-AKSJON ER HISTORIE OG VI SER FREM MOT MEDHUM 2024. Tiden er inne for VALG AV NYTT SAMARBEIDSPROSJEKT!
Tradisjonen tro er det medlemmer av Norsk Medisinstudentforening som har stemmerett, og link til avstemming skal ha bli sendt ut på mail til alle Nmf-medlemmer. I år er det tre spennende prosjekter, på hvert sitt kontinent, som står i posisjon til å bli MedHum sitt neste samarbeidsprosjekt. De utvalgte er:
1. IMPACT med prosjektet “The Lake Clinic” og slagordet #ThriveNotOnlySurvive
«Hvis folk ikke kan komme seg til sykehuset, bør sykehuset komme til dem.» Et helseprosjekt som sikrer tilgang på helsetjenester og fremmer forebyggende medisinsk arbeid for befolkningen på Tonlé Sap innsjøen i Kambodsja. The Lake Clinic tilbyr gratis helsetjenester til mennesker i isolerte områder gjennom fem flytende klinikker, legeteam & ambulansebåt.
Les mer om prosjektet her.
2. Strømmestiftelsen med prosjektet “Sjef i eget liv” og slagordet #NoOneLeftBehind
Sjef i eget liv er et ettårig livsmestringskurs for ungdom i alderen 13-19 år som har gått glipp av skolegang på grunn av fattigdom. Målet er å gjøre ungdommene stolte og selvstendige, gi dem kunnskap om egne rettigheter, helse, hygiene og muligheten til å tjene egne penger. Slik kan de unngå for tidlig ekteskap, tvangsprostitusjon, overgrep og utnytting. Sammen med Strømmestiftelsen kan MedHum bidra til å gjøre 1144 jenter i Nepal til Sjef i eget liv.
Les mer om prosjektet her.
3. Adina med prosjektet “Unlocking Abilities” og slagordet #DisabilityIsNotInability
Prosjektet «Unlocking Abilities» befinner seg i Nord-Uganda, der væpnet konflikt på tidlig 2000-tallet preger befolkningen. 1 av 5 i regionen har ifølge Adinastiftelsen en funksjonsnedsettelse. Prosjektet sikrer omfattende støtte til barn med fysiske funksjonshemninger. Lærere får opplæring i inkluderende undervisning og lokale frivillige helseteam følger opp barna når de er kommet hjem og hjelper til med å identifisere nye barn som trenger tjenesten.
Les mer om prosjektet her.
Det er mulig å stemme på sitt favorittprosjekt frem til torsdag 23.mars klokken 20:30.
Stemmeperioden vil avsluttes med en fysisk og digital valgvake 23.mars klokken 19:00 - følg med på Instagram for mer info!
MERK: Dersom du ikke har mottatt link til å stemme, ta kontakt med ditt nærmeste lokallag.